פסיכולוג ילדים מחוננים — טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים

רותי פרגר-מאור
3 min readNov 12, 2021
פסיכולוג ילדים מחוננים — טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים
פסיכולוג ילדים מחוננים — טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים

כל ילד בכל גיל זכאי לקבל טיפול פסיכולוגי מגורם מוסמך שיעזור לו להבין את קשייו ולהתמודד עמם. עם זאת, כשמדובר בילדים מחוננים, הקשיים עלולים להיות מורכבים יותר מבני נוער רגילים, כמו גם צורת ההתמודדות עמם.

בשל כך, הגם שילד מחונן יכול להיות מטופל אצל כל פסיכולוג שהוכשר בתחום, מומלץ להגיע לפסיכולוג חינוכי שמכיר ועבד עם ילדים מחוננים קודם לכן, זאת בשל הצורך בהיכרות עמוקה עם צרכי מחוננים ועם אופן החשיבה שלהם, כדי להגיע לתוצאות מיטביות בטיפול שיסייעו לילד ולמשפחתו.

למה ילדים מחוננים צריכים פסיכולוג?

למה ילדים מחוננים צריכים פסיכולוג?

כאמור, ילדים מחוננים מתמודדים עם קשיים מורכבים יותר מבני גילם, בין היתר עקב השוני מסביבתם הקרובה בפן הקוגניטיבי כמו גם בפן החברתי והרגשי.

בפן הקוגניטיבי, וזה אולי מפתיע לשמוע, אבל גם מחוננים לעיתים מאותרים כבעלי לקויות למידה, הפרעות קשב וכן קשיים מוטוריים שמגבילים את ביטוי היכולות שלהם. דבר זה עלול לבלבל את הסביבה שלא תדע להביע את התמיכה ולספק את המענה הדרוש לילד.

בנוסף, פערים וקשיים קוגניטיביים לעומת מנת משכל גבוהה יכולים לעמוד בדרכו של הילד בזמן שהוא נחוש לממש את הפוטנציאל שלו, ובכך להוביל אותו לתסכול ותחושת חוסר-מסוגלות.

בהיבט החברתי והרגשי, ילדים מחוננים הם לרוב בעלי תחביבים ותחומי עניין שונים מבני גילם, מה שהופך אותם לאדישים או מסוגרים בכל הקשור ליצירת קשרים חברתיים עם הסובבים אותם.

יתר על כן, למרות מסוגרות או בדידות, ילדים מחוננים הם לרוב מפותחים ברגישות הסביבתית שלהם, דבר שלא תמיד מתקבל בהבנה במסגרת שבה הם נמצאים ועלול להשאיר אותם בתחושות קשות של ניכור וזרות.

כל הקשיים שצוינו משפיעים על ההתפתחות של הילד ועל ביטחונו העצמי. טיפול פסיכולוגי יוכל לסייע גם לילד, גם להוריו וגם למסגרות החינוך — בכך שינתח את הפערים ואת מקורם, יציף את ההבנה שלהם אל פני השטח וימצא דרכי התמודדות מתאימות.

מאיזה גיל ילד מחונן צריך טיפול אצל פסיכולוג
מאיזה גיל ילד מחונן צריך טיפול אצל פסיכולוג?

מאיזה גיל ילד מחונן צריך טיפול אצל פסיכולוג?

ברמת העיקרון, ניתן לקבל טיפול פסיכולוגי בכל גיל. עם זאת, בגיל הרך לעיתים אפקטיבי יותר עבור ההורים לקבל את התמיכה וההדרכה המקצועית, במקום שהילד עצמו יישלח לטיפול פסיכולוגי — אם כי, כאמור, זה אפשרי כאשר יש צורך בהתערבות של הילד בהבנת צרכיו או סביבתו.

איך נראה טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים
איך נראה טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים?

איך נראה טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים?

על פניו, טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים אינו נראה שונה מטיפול פסיכולוגי סטנדרטי. לאחר פגישה עם הוריי הילד על מנת לקבל מידע לגבי הרקע המשפחתי, ההתפתחותי והחינוכי ולהבין את סיבת הפנייה, הילד מגיע לפגישה ראשונה, בליווי הוריו, כשלעתים החלק הראשון של הטיפול נעשה בנפרד: הפסיכולוג מדבר עם הילד ורק לאחר מכן נערכת שיחה עם ההורים. בהמשך, הילד ייכנס לפגישות עם הפסיכולוג לבדו.

השקיפות מול ההורים נעשית בהתאם לגילו של הילד ולמידת המעורבות שלהם בחייו. לדוגמה, ילד מחונן בגיל 7 יכול לקבל טיפול פסיכולוגי, אך מעורבות ההורים בטיפול תהיה גדולה יותר משום שהם עדיין נוכחים ואחראיים במידה רבה על שגרת יומו והתמודדות עם מצבים מסוימים.

לעומת זאת, נער מחונן בגיל 17 יכול לקבל טיפול פסיכולוגי באופן נפרד לחלוטין מהוריו, לקבל את התובנות בעצמו וליישם לפי הצורך. הדבר נוגע גם להתערבות במסגרות חינוכיות, אם הפסיכולוג רואה בכך צורך.

מידע נוסף בנושא מחוננות וילדים מחוננים מחכה לכם באתר החדש של מכון דרור >>

--

--

רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 35 שנות ניסיון בייעוץ, אבחון וטיפול פסיכולוגי לילדים, בני נוער ומבוגרים. מנהלת מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך בגבעתיים.